Hälsosammare goda saker Övrigt Utan vetemjöl

Sega och syrliga godisremmar

8 april, 2017

Lite då och då sticker jag emellan med nåt annat än choklad, och nu vill jag verkligen tipsa om dessa fantastiskt goda, syrliga och hur nyttiga som helst vinbärsremmar!!

Igår nämnde jag ju att mina barn inte alltid gillar nyttigare fika. Nej det går tyvärr inte alltid hem hos dem, än i alla fall. Men, de här syrliga remmarna älskade de! Och jag lovar, de är hur goda som helst. Det känns inte ens att de är nyttiga 😉, bra va?!

 

Det tar tid att göra dem, det gör det, men det är inte svårt alls. Det sköter sig mest självt i ugnen. Sätt igång dem på morgonen, sen kan du va ute eller fixa med annat under dagen. Titta bara till dem några gånger då och då för att öppna ugnen och släppa ut fukten.

Sen har du färdigt, nyttigt godis på kvällen!

Recept

Sega vinbärsremmar

8dl röda vinbär
1/2 – 1 dl agavesirap
3-4 tsk chiafrö
  1. Häll bären i en kastrull tillsammans med en liten skvätt vatten och låt sjuda en kort stund.
  2. Lägg bären i en sil och pressa ur så mycket som möjligt. Försök att ta tillvara på all puré från bären och lägg det i en skål.
  3. Rör ner agavesirapen och smaka av så att det blir lagom. Det blir något mindre syrligt när det har stått i ugnen, så ta inte för mycket.
  4. Rör ner chiafrö och låt stå ca 20 minuter så att fröna binder ihop purén.
  5. Bred ut på en bakplåtspappersklädd plåt och försök att få det så jämnt och tunt som möjligt.
  6. Ställ in i ungen på 50 grader i 6-10 timmar. Är de för kort stund i ugnen blir det kladdigt och svårt att få bort från bakplåtspappret och är de för länge i ugnen blir remmarna för hårda.
  7. Öppna då och då för att släppa ut fukten.
  8. Ta ut och låt svalna, klipp sedan i ca 1,5 cm breda remmar.
  9. Pudra dem gärna med lite florsocker (blir mindre kladdigt då).
  10. Förvara i burk med tätslutande lock (om det blir något över🙂).

Du kanske även gillar

Inga kommentarer

Skriv en Kommentar